reklama

Ako sa postavil denník čas.sk k architektonickým pamiatkam.

Haraburdu búrajú! Do ošarpanej budovy medzi divadlom a Apollom sa zahryzol bager. Nechutná barabizňa medzi Pribinovou a Čulenovou bude zrovnaná so zemou. Nuž silné slová, nemyslíte? Ale vrátim sa na začiatok. Hovoríme o bývalej žltej budove kúsok od Eurovea, ktorá stála na Pribinovej ulici.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Bratislava ako hlavné mesto Slovenska láka turistov rozličnými pamiatkami. Zvyčajne sa to končí v Starom meste a bližšom okolí. To je tak asi všetko. Čo nám ponúka naše hlavné mesto? Bratislava je mesto so zaujímavou históriou, skrátka som na toto mesto hrdý, teda bol som. Naše mesto začala postihovať developerská rakovina, ktorá kúsok po kúsku rozožiera to, čo bolo pre toto mesto známe. Pivovar? Je preč, Danubius elektrik? Je preč. Mlyn Jedľa? Je preč, Káblo Bratislava, Dimitrovka, Cvernovka z časti, staré objekty tabakovej továrne a iné industriálne skvosty sú preč. Čo nám namiesto nich stojí? Sklenníky a opachy. Zbytočnosti, ktoré turistov nemajú šancu prilákať, pretože to čo vidia tu, majú aj doma. Rozdiel je len v tom, že hlavný architekt mesta si zrejem plní svoju funkciu, čo sa nedá povedať o našom, nakoľko tieto sklenené mega-monštrózne-rýchlostavby rastú v meste hala-bala. Tam a tam a tam. Žiaden zmysel pre estetiku. Čím vyššie, lepšie. Zvyčajne sa pod tieto diela podpisuje stavebná firma Chemkostav.. Prečo asi, že :)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

http://www.panoramio.com/user/12061?with_photo_id=44595127

Namiesto opách sme mohli lákať turistov na rôzne technické pamiatky, ukazáť im históriu výroby toho, tamtoho alebo tohto.. Čo sme za národ? Nie sme vôbec hrdý na to, čo postavili naši predkovia? Na čom staviame hodnoty? Na Eurovea alebo Panorama city? Toto je náš odkaz ďalšej generácií? Veď dnešný mladý ludia nemajú ani len tušenie, čo všetko v Bratislave bolo, aký sme boli technicky vyspelí, aké sme mali výroby známe nielen u nás, ale aj vo svete. Panoramu alebo Eurovea nik neocení. Jedine developer z našich peňaženiek. A tak ako sme mohli utratiť peniaze v múzeu Alfreda Nobela, ktorý mohol stáť na periférií, ako sme si mohli posedieť v pôvodnej cvernovke a tí zámožnejší tam mohli mať mezonetové byty, budeme si kupovať dvojizbové byty na 23 poschodí s výhľadom na Dunaj a nedaj bože, že sa niečo zosype, praskne a povolia nity ako na Trinity. A byt nikdy neuvidíme aj keď sme si ho zaplatili..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale odskočil som od témy, chcel som sa na posledy rozlúčiť už s nebohou stavbou funkcionalistického domu na rohu Pribinovej, ktorý stál oproti bývalému domu lodníkov. Čo všetko tam mohlo byť? Hocičo, veď námetov, žiadostí a inciatív bolo mnoho. Namiesto toho sme ho nechali schátrať a potom zrovnať so zemou. A aby sme sa slušne rozlúčili, tak v novinách si táto stavba zaslúžila spŕšku urážok a rôznych vyjadrení.

http://www.cas.sk/clanok/268252/haraburdu-buraju-do-osarpanej-budovy-medzi-divadlom-a-apollom-sa-zahryzol-bager.html

Lenže ja som sa nevzdal a odkázal som tomuto denníku toto, čo som aj poslal na ich email: Vážená redakcia. Keď som náhodou narazil na onen článok, ostal som zarmútený a zároveň sklamaný. Ten názov článku, čo autor zo seba dostal, utvára krásny obraz o Vašom denníku a redakcií. Nechcem byť nechutný, ale mohol by som tiež napísať, že Váš denník je hodný tak do mestského toaletu na hlavnej stanici v Bratislave aj vďaka takýmto brilantným skvostom. A nezabúdam pri tom na !!!!!.
Predmetná stavba by sa svojou architektúrou mohla radiť medzi funkcionalistické stavby. Hovorí Vám ten pojem niečo? Asi nie, pretože keby áno, tak nedovolíte toto zverejniť. Samozrejme táto obytná budova bola takou súčasťou industriálnej architektúry v okolí Pribinovej a celkovo bratislavského prístavu. Dom Lodníkov padol za obeť, tento dom taktiež. Históriu má zaujímavú a jeho žalostný stav bol výsledok úbohosti tohto národa, že ho do tohto stavu dokázali priviesť. Žiaľ jeho záchrany sme sa nedočkali, aj keď sme sa o to v rámci OZ snažili. A nie len naše združenie. Prišli sme o ďalší umelecký skvost, ktorý si zaslúži v médiach leda tak jeho životopis. Každá stavba má svojho ducha a tento dom mal tiež toho svojho. Padol za obeť ľudskej blbosti. Bohužiaľ to pokračuje aj prostredníctvom Vašej redakcie. Nečakám, že odpoviete, skorej by som bol rád, keby sa tento článok stiahol a zvýšili úroveň svojho denníka aj tým, že by ste začali o takýchto stavbách písať pozitívne.

Radovan Bajer

Radovan Bajer

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý má rád Bratislavu. Mám rád industriálne pamiatky a všetko čo sa týka priemyslu. Som Ružinovčan, mám rád prírodu a ľudí. Rád im pomáham a chcem pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu