reklama

Načo je na Slovensku ministerstvo kultúry a kde sú pamiatkári?

Po dlhej odmlke som nazad. Ani som nebol chorý, ani som nebol vycestovaní, ale akosi sa nedá o čom písať. Človek je znechutený. Postrehol som informáciu od kolegov aktivistov ohľadne Bratislavy a skvostu akým je smaltovňa. Troška odcitujem zo známej stránky http://kotp.railnet.sk

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

"Neďaleko petržalskej železničnej stanice sa sformovalo viacero priemyselných podnikov. Pri hraniciach s rakúskou obcou Kittsee stála Durvayova tehelňa, v blízkosti stanice na Kopčianskej ulici Lewyho továreň na hnacie rememe z prírodných, najmä ľanových materiálov, oproti stanici továreň Avenarius, ktorá vyrábala chemické produkty, neďaleko smaltovňa P. Westena a gumáreň Matador. Najrozsiahlejšie zachované stavby z obdobia spred 1. svetovej vojny sú zo smaltovne a gumárne Matador. Továreň Petra Westena na smaltované nádoby oficiálne vznikla 1. augusta 1899 v Petržalke, neskôr prešla do rúk nových akcionárov s veľkou podporou uhorskej vlády v roku 1907, kedy sa jej názov zmenil na „Westa“ (neskôr písaná aj s jednoduchým V). Prvú továreň založil rakúsky podnikateľ Peter Westen, ktorá mala dve výrobne. Dokladuje to aj historická pohľadnica z roku 1902, ktorá zachytáva v hornej časti výrobňu I. (Werk I.) a vo svojej spodnej časti výrobňu II. (Werk II.) pri Kopčianskej ulici aj s vilou riaditeľa. Tieto objekty, s výnimkou vily riaditeľa, zanikli, či už pri požiari továrne začiatkom storočia, alebo pre modernizáciu výrobného procesu. Nové, kvalitnejšie, objekty boli vystavané do roku 1911. V roku 1946 sa továreň začlenila do závodu Matador. Niektoré stavby v roku 2008 MČ Petržalka vyhlásila za svoje pamätihodnosti."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Smaltovňa
Smaltovňa 

A čo sa stalo? Náš pán minister kultúry, MINISTER inštitúcie, ktorá má chrániť takéto skvosty rozhodne o tom, aby padol za obeť developerom? Pán Maďarič, pýtam sa Vás ako predseda OZ, ktoré chráni technické pamiatky, nemáte v sebe kúska hanby? Do kedy budeme svedkami barbarstva? Do kedy budeme trpieť Damoklov meč developerov? V Kablo Bratislava stála krásna kotolňa z 19 storočia.. Kam sa podela? Čo sa stane s teplárňou Čulenova? Tiež sa stratí záhadným spôsobom s tichým súhlasom Vás na ministerstve? Akú úlohu zohráva ministerstvo kultúry? Žiadnu. A píšem to otvorene, že by som Vás vyhodil na dlažbu a všetkým pred tým, než sa pôjdete prihlásiť na úrad práce, by som navliekol monterky a pekne by ste všetko, čo bolo zničené na novo za Vaše peniaze nechal postaviť.

Radovan Bajer

Radovan Bajer

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý má rád Bratislavu. Mám rád industriálne pamiatky a všetko čo sa týka priemyslu. Som Ružinovčan, mám rád prírodu a ľudí. Rád im pomáham a chcem pomáhať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu